- פרשת השבוע - http://p.mylush.net -

חנוכה

Posted By chderen On 18 בדצמבר 2009 @ 13:09 In חגים | No Comments

בין אכילת הסופגנייה השנייה לאכילת הלביבה, לאחר הדלקת הנרות ושירת שירי החג, צריך גם לקחת פסק זמן ולעצור ולחשוב על מהות החג, על ההיסטוריה שלו ועל הלקחים והוראות הנצח שהוא מוביל אותנו.

עוד כשהיינו בגן הילדים שמענו על ניסי החג. סיפרו לנו על הנס של מציאת פח השמן בין החורבות למחצה של בית המקדש, שמענו על המלחמה הגדולה של מתתיהו ובניו עם צבא רומי המהולל ועל הניצחון המפתיע שלהם. עכשיו, כשבגרנו, אנחנו יכולים קצת לחשוב עמוק יותר. יש לנו את היכולת גם לנתח בצורה חדה יותר את הניסים שאירעו אז לאבותינו ואת השלכותיהם לחיינו.

נס, בעולם של שגרה, הוא אורח נדיר. גם אם נחפש אותו כל היום ברחוב העיר לא נמצא אותו מתגלגל מעבר לפינה. העולם תוכנן על ידי אלוקים לזרום על פי טבע ומחזוריות מסוימת. כך הוא רצה שיראה ויתנהל העולם. הוא לא אוהב להרוס את הטבע שיצר ולחולל מופתים השכם והערב. הוא לא הכניס את העולם לחיי שגרה ומחזוריות קבועה כדי לשבור אותה כל שני וחמישי. משום כך אף לא בולטת נוכחותו של אלוקים בעולם. רק במקרים נדירים ובזמנים ומצבים מיוחדים הוא בוחר לשבור ולהפר את חוקי הטבע שיצר. ואז – גם אם בחיי השגרה מנסים להתעלם מאלוקים, יוצר הטבע – לא ניתן להמשיך ולהתעלם ממנו. אז עולה כוחו וקרנו של אלוקים ועוצמתו מוכחת לעיני כול. אז, כשהוא מחולל דבר לא טבעי ולא שגרתי, דבר המנוגד לדרכיו של טבע העולם, מתגלה כוחו. אז מתגלה, שאלוקים הוא חזק יותר מן הטבע ומשום כך ביכולתו אף לשוברו.

אך ישנם מקרים בהם מתגלה עוצמתו של אלוקים ברמה גבוהה הרבה יותר. לא, הוא לא שובר אז את הטבע לנצח, אפילו לא לרגע, הוא בסך הכול משתמש בטבע למטרותיו. הוא לוקח את הטבע עצמו את שיגרת החיים עצמם ובהם הוא עושה כרצונו. הוא משנה אותו לפי מה שהוא צריך. אז מתגלה כוחו ועוצמתו הגדולה של אלוקים הרבה יותר מאשר בזמנים בהם הוא נלחם ושובר את מערכות הטבע. כי לשבור תמיד הרבה יותר קל. צריך אמנם כוח, אך לא צריך כל כך הרבה. אך כאשר הוא לוקח את הטבע עצמו ומשנה אותו ופועל דרכו את רצונו – אז מתגלה כוחו הגדול של אלוקים. אז מתגלה שאלוקים הוא גם שולט על הטבע בעצמו עד שביכולתו שיפעל לפי רצונו.

חנוכה הוא גם חגיגת הנס של ניצחון המלחמה. מלחמתם של המכבים והיוונים. זו הייתה מלחמה ככול המלחמות. היא הייתה מלחמה קשה ועקובה מדם. היא גבתה חללים רבים משני הצדדים. זו הייתה מלחמה טבעית ורגילה ככול מלחמות תבל. אך למרות זאת היא הייתה נס גדול. היא הייתה מלחמה בה ניצחו מעטים את הרבים. היא הייתה מלחמה בה ניצחו החלשים והטירונים את החזקים ולמודי הקרב. זהו שילוב מיוחד של מלחמה טבעית וניצחון על טבעי. של נס ושל טבע מעורבים יחד. משום כך היא הייתה מן הדברים המיוחדים שמראים לעין כל את גדולתו ועוצמתו האדירה של אלוקים.

שלושה מצבים אלו – טבע, נס ששובר את הטבע ונס שמשנה את הטבע עצמו, קיימים אף בחייו של אדם.

יש לאדם אפשרות לחיות את חייו בלא משמעות ובלא חיי רוח. הוא יהיה עמוק בעסקים, בספורט ובפוליטיקה ואלו חייו. אלו חיים רדודים וחסרי תכלית. ניתן גם להעביר את שנות החיים בצורה הפכית. להיות שקוע מעל ומעבר בחיי הרוח. לפרוש ולהינזר מכל תענוגי וחיי העולם הזה. פרישות מנזרית או להבדיל פרישות וסגירות בעולמה של תורה. גם זה אינו המתכונת הטובה, הבריאה והנכונה לחיים טובים מאושרים. זה גם לא המתכונת המושלמת למילוי ייעודו של האדם בעולם. האדם ההולך בדרכים אלו אינו ממצה את עצמו ואינו מממש את יכולותיו וכישרונותיו בעולם בו הוא חי ואליו הוא הגיע. החיים האידיאליים הם חיים של שילוב מעודן בין הדברים. חיים בהם מכניס האדם את הרוח, את אלוקים – במידה זו או אחרת – בכל מקום ופינה בחייו, גם בעסקים, בקריירה ובבריאות הגוף. זוהי הדרך הנכונה בתפקידו של האדם עלי אדמות וזוהי גם הדרך הבריאה והבטוחה לחיים טובים יותר ומאושרים הרבה יותר.


Article printed from פרשת השבוע: http://p.mylush.net

URL to article: http://p.mylush.net/2009/12/18/%d7%97%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%94/

Copyright © 2009 פרשת השבוע. All rights reserved. http://p.mylush.net