Qחג הפוריםR

הדפסה הדפסה

סיפורו של פורים החל לפני 2375 שנים. התקופה הייתה, מבחינתו של העם היהודי, תקופת הזוהר הגדולה ביותר בהיסטוריה. אסתר הייתה אז האישה מספר אחד בממלכת אחשורוש. היא הייתה אשתו של המלך שמלך על הגלובוס כולו – מאה עשרים ושבע מדינות. היא גם הייתה זו שמצאה חן בעיניו יותר מכל הנשים שבממלכתו הגדולה.

גם מרדכי, בן דודה ובעלה של אסתר, היה מבחירי הממלכה. הוא כיהן כאחד משרי הממשלה בממשלתו של אחשורוש. נקודות זכות נוספות היו לו בממלכה לאחר שהציל את המלך מידי מתנקשים שרצו להרגו.

תקופה זו הייתה צריכה להיות הרגועה, השלווה והבטוחה ביותר עבור העם היהודי. כל גזירה או חוק נגד העם, ולו הקטן ביותר, שהיה מובא לאישורו של המלך, היה צריך ליפול מיד בכוחם של היהודים שבהנהגת הממלכה. אך בפועל ההיפך הוא שקרה. דווקא בתקופה יפה זו ריחף על העם איום קיומי. אז רבצה על העם היהודי הגזירה הקשה ביותר בתולדותיו – "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים – מנער ועד זקן, טף ונשים – ביום אחד". רצח עם כפשוטו.

דפי ההיסטוריה של העם היהודי מלאים בגזירות קשות של מוות, ייסורים והגליה. החל מפרעה שהעביד את העם וגזר עונש מוות על זכריו הנולדים, וכלה בהיטלר ימ"ש וה"פיתרון הסופי" שלו. אך גזרה קשה כזו של המן, המשנה למלך אחשורוש, לא הייתה. זו הייתה גזר דין מוות על העם היהודי כולו, בכל מקום ובכל מדינה. לא היה לאן לברוח. ממלכתו וגזירותיו של אחשורוש היו פרוסים על העולם כולו. גם זמן לברוח ממדינה שהחלו בה את רצח העם למדינה שכבר סיימו בה – לא היה. זו הייתה גזירת השמדה "ביום אחד".

דבר מפליא נוסף, הוא הצורה בה ניסו מנהיגי האומה להפר את הגזירה.

הדרך הראשונה לבטל ולשנות חוקים, החלטות ומשטרים וכדומה היא הדרך הדיפלומטית. מאז ומעולם הייתה דרך זו, ההגיונית ביותר, הראשונה והבטוחה ביותר להשפעה. ההיסטוריה העולמית רצופה במשברים וסכסוכי-עמים שנפתרו בדרך זו. העקשנים שבמדינות מנסים גם מקרים אבודים כמעט, כמו מדיניות הגרעין של טהרן, לפתור בדרכים דיפלומטיות לפני הטלת סנקציות והפצצות.

מרדכי, איש חכם ופוליטיקאי משופשף וממולח היה צריך לפתוח בשיחות דיפלומטיות לביטול הגזירה מיד כששמע עליה. אך הוא בחר בדרך שונה. הדבר הראשון שעשה כששמע על הגזירה היה לצאת ולדבר אל העם, הוא קרא לעם לחזק ולייצב את הקשר שלו עם אלוקיו. רק לאחר מכן שלח את אסתר לאחשורוש לנסות לבטל את הגזירה.

גם אסתר, במקום להכין את עצמה לכניסה להיכלו של אחשורוש על ידי שתשפר את מראיה, פתחה בצום של שלושה ימים ושלושה לילות – דבר שימעיט בוודאות את יופייה וחינה בעיניו.

אלוקים כאשר ברא את העולם, ברא עולם מתוכנן ומסודר. עולם הבנוי על הגיון וסדר. משום כך, במקרים רבים ובתחומים רבים, ניתן להפיק ידע על העתיד מניתוח מצב קיים. גם עולם המדע בנוי על מתכונת זו. מחקירת נתוני העכשיו מנסים ללמוד על העבר ועל העתיד. כך מתנהל העולם כולו על כל ברואיו. כולם נתונים תחת שלטון הטבע והסדר שיצר הבורא.

אך העם היהודי ומאורעות חייו שונים מעט מן הכלל. הם אינם נתונים באופן אבסולוטי תחת שלטון הטבע. בידם ניתנה היכולת גם לשנות ולהפוך דברים שלא בדרך הטבע. חייו והמאורעות שקורים איתו אינם רק לפי כללי הטבע הסטנדרטיים אלא גם לפי היחס שלהם לאלוקיהם. בזמני הגאות, כאשר מרקם היחסים משופר והעם מרצה את אלוקיו – משתפרים בדרך כלל גם נתוני החיים שלהם. אך כאשר יחסם עם אלוקיהם הוא בשפל – מושפע מכך גם מצבם.

משום כך, גם כאשר בדרך הטבע מצבם צריך להיות שפיר, הוא יכול להתקלקל. וגם בזמנים קשים, בזמנים בהם מצבו המדיני והכלכלי של העם ירוד, הוא יכול להשתפר לבלי היכר.

כך גם היה בתקופת המגילה. מצבם המדיני היה רגוע ומצוין. אך בזמן ההוא הקשר של העם עם אלוקיו היה רופף. והוא היה זה שבגינו נוצרה הגזירה.

לכן, הדבר הראשון שעשו מרדכי ואסתר, בתור מנהיגי העם היודעים את סדר ההנהגה איתו, הוא לשפר ולשקם את יחס העם עם אלוקיו – והוא היה זה שהביא בסוף את הישועה וההצלה המופלאה.

שתף |

כתיבת תגובה