Qפרשת קורחR

הדפסה הדפסה

מפעם לפעם משתנה כתובת המגורים שלנו בתעודת הזהות. לפני כל שינוי כזה אנו בודקים בדרך כלל את מחיר הבית אליו אנו עוברים, מה גודלו, איך הוא נראה ועוד, אך פרט אחד, חשוב מאוד, אנו לעיתים שוכחים לבדוק: את השכנים והסביבה. וזה חשוב לא רק כדי שיהיו לנו שכנים שניתן לשתות אצלם כוס קפה טוב או כדי שיהיה לנו מקום בטוח לשלוח את הילדים בשעות שעמום, אלא כי זה באמת חשוב. זה משפיע עלינו ועל אישיותנו, ובצורה חדה כל כך שמוזר שהוא לא הדבר הראשון אותו אנו בודקים.

לכל אדם יש את האישיות שלו ואת השקפת העולם אותו בנה לעצמו. הם אלו המנהיגים והמנהלים את חייו.

דברים זרים, ובפרט הפכיים מהשקפה זו, מערערים את יציבותה כשנכנסים למוחו אף בלא לשים לב כלל. כל מידע שאדם מכניס לתוכו על ידי אחת מחמשת החושים שלו משפיעה באיטיות על עולמו. זה לא מורגש, זה אף נראה כבלתי משפיע, אך בפועל, בתת המודע, זה מתחיל לחלחל ולתת אותות. וככל שייחשף יותר לרעיונות זרים ונוגדים להשקפת עולמו תלך היא ותתערער, עד שיהפוך האדם את עורו.

גם לשכנים יש השפעה רבה על חיי האדם. הנהגות החיים שלהם חודרים לאיטם אל מוחו ועושים בה מהפיכה שקטה. משום כך חשובים החיים במקומות בריאים, ראויים וישרים.

הרמב"ם, רבי משה בן מיימון, צועד עם יחסי השכנות צעד קדימה. לדעתו, אם אדם אינו מוצא מקום מגורים בחברת אנשים טובים וישרים, שילך לגור במערות ובמדבריות – שם ודאי לא יושפע לרעה משכנים בלתי ראויים.

בפרשת השבוע בולט כוחם החזק של שכנים.

הנושא המרכזי בפרשה הוא מחלוקת קרח ועדתו על משה ואהרון. נושאי דגל המחלוקת היו קורח וקרוביו, משבט לוי, וקבוצה נוספת משבט ראובן. מדוע הצטרפו דווקא משבט ראובן לחבורתו של קורח?

חכמי ישראל למדו מכאן ש'אוי לרשע ואוי לשכנו'. כשחנה העם במדבר בין המסעות היה שבט ראובן מקים את אוהלו סמוך לאוהלו של בני קהת – משפחתו של קרח, וזה מה שגרם לכך שהם יושפעו על ידם יותר מכולם עד שהצטרפו למחלוקת על משה ואהרון.

המסר לחיים הוא ברור. עוצמת ההשפעה של הדברים מסביב צריכה לעורר מחשבות אצל כל אדם עם מי ומה הוא בא במגע. עליו להתחבר עם בני האדם הראויים שבסביבתו. עליו לראות ולשמוע רק דברים התואמים את רוחו והשקפת עולמו. גם אתרי האינטרנט בהם הוא גולש צריכים להיות תואמים לערכים ולחינוך בהם היה רוצה לצעוד. אם יתיר לעצמו את הרצועות ויאפשר כניסה למוחו גם לדברים שליליים, אם חיי החברה שלו יסובו סביב אנשים בלתי ראויים – שלא יתפלא אם ימצא את עצמו יום אחד במחוזות בהם לא היה רוצה להיות.

שתף |

תגובה אחת לפוסט "פרשת קורח"

  1. מאת גדי:

    יישר כח. מסרים קצרים חדים וחדובים.

כתיבת תגובה